.............................................................................. με ειδήσεις και νέα από τον ιστορικό Μοριά

στον ιστορικό Μοριά...

    ~Η Πελοπόννησος είναι η μεγαλύτερη χερσόνησος της Ελλάδας, και ένα από τα εννέα γεωγραφικά της διαμερίσματα. Πληθυσμός: 1,1 εκατ. (2011) Βικιπαίδεια

~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~~~~~~~~~~~~~~~~~~
..........................................................Δείτε εδώ, στην ηλεκτρονική έκδοση της εφημερίδας ...........

Παρασκευή, 31 Δεκεμβρίου 2010

Πρωτοχρονιά, μία από τις αρχαιότερες γιορτές κόσμου...

«Γέρε χρόνε φύγε τώρα...»


Καλή Χρονιά !
Καλή Χρονιά !   (Φωτογραφία:  ΑΠΕ )

Αθήνα:
Η Πρωτοχρονιά αντιπροσωπεύει το ξεκίνημα του νέου έτους και μαζί μ' αυτό την αρχή για μία νέα ζωή. Οι άνθρωποι πιστεύουν ότι φεύγοντας ο παλιός χρόνος παίρνει μαζί του κι ό,τι κακό είχε και περιμένουν να έρθει ο νέος με τα δώρα του. «Γέρε χρόνε φύγε τώρα, πάει η δική σου η σειρά, ήρθε ο νέος με τα δώρα, με τραγούδια, με χαρά»...

Ο καινούργιος χρόνος φορτωμέ-νος με όνειρα, ελπίδες και υποσχέσεις για τη ζωή, κάνει την εμφάνισή του χαμογελαστός, χαρούμενος γεμάτος αισιοδοξία και οι άνθρωποι τον υποδέχονται με πυροτεχνήματα, γιορτάζοντας και ελπίζοντας σε κάποια αλλαγή, σε μία καλύτερη και πιο ευτυχισμένη ζωή.
Ο εορτασμός του νέου έτους είναι μία από τις αρχαιότερες γιορτές.

 Πολλοί πιστεύουν ότι ξεκίνησε στην αρχαία Βαβυλώνα περίπου 4.000 χρόνια πριν, την Άνοιξη, κατά το πρώτο νέο φεγγάρι μετά την εαρινή ισημερία.

Για πολλά χρόνια, οι Ρωμαίοι γιόρταζαν ως Πρωτοχρονιά, την πρώτη Μαρτίου. Το 46 π.Χ., όμως, ο Ιούλιος Καίσαρας εφάρμοσε ένα νέο ημερολόγιο, αυτό που ισχύει και σήμερα, με αποτέλεσμα να μετρά ως πρώτη του χρόνου, η πρώτη Ιανουαρίου. Ο μήνας αυτός έχει πάρει το όνομά του από τον Θεό των Ρωμαίων Ιανό, o οποίος πάντα απεικονίζεται με δύο πρόσωπα, με το ένα να κοιτάζει πίσω στον παλιό χρόνο και το άλλο, μπροστά, στο νέο έτος.

Οι γιορτές των Ρωμαίων ονομάζονταν Calends (calendar=καλεντάρι=ημερολόγιο) και οι άνθρωποι στόλιζαν τα σπίτια τους και αντάλλασσαν δώρα.

Η ορθόδοξη εκκλησία της εποχής κυρίως του Μεγάλου Κωνσταντίνου, επειδή ήθελε να χωρίσει τους χριστιανούς από τους ειδωλολάτρες, απαγόρευε στους πρώτους να γιορτάζουν την Πρωτοχρονιά, όπως οι δεύτεροι. Τα αποτελέσματα της απαγόρευσης αυτής ήταν πολύ μικρά. Απαλείφθηκαν μόνο τα στοιχεία εκείνα που έρχονταν σε ευθεία αντίθεση προς τη χριστιανική ηθική.

Τα έθιμα της Πρωτοχρονιάς

Η Πρωτοχρονιά, όπως αυτή διαμορφώθηκε κάτω από την επίδραση της εκκλησίας και τη σύνδεσή της με τη γιορτή του Αγίου Βασιλείου, διαιωνίστηκε έως σήμερα ως λαϊκή γιορτή με έθιμα στις περιοχές όλης της Ελλάδας. Έθιμα, όμως, της Πρωτοχρονιάς υπάρχουν και στον υπόλοιπο κόσμο. Πολλά δε από αυτά έχουν καθιερωθεί και στη χώρα μας.

Τα έθιμα της Πρωτοχρονιάς σχετίζονται κυρίως με το καλότυχο της χρονιάς που έρχεται. Όπως για παράδειγμα, το σπάσιμο του ροδιού, που λόγω των πολλών σπόρων του παραπέμπει στην ευχή για πολλαπλασιασμό των αγαθών ή το κρέμασμα της αγριοκρεμμύδας, φυτό μεγάλης αντοχής.

Από φόβο για τα μελλούμενα γίνεται και το ποδαρικό, η υποδοχή του πρώτου προσώπου που θα μπει στο σπίτι μας όταν αλλάξει ο χρόνος. Μικρά παιδιά και γενικά καλορίζικοι άνθρωποι προσκαλούνταν να κάνουν ποδαρικό, ώστε η οικογένεια να απαλλαχτεί από οτιδήποτε κακό.

Την καλοτυχία τη χρονιά που έρχεται επιδιώκουν και όσοι παίζουν χαρτιά ή τυχερά παιχνίδια, έθιμο που σχετίζεται με την ανάγκη της πρόγνωσης του μέλλοντος, όπως και άλλες, λιγότερο γνωστές, συνήθειες.

Όπως για παράδειγμα η τοποθέτηση φύλλων ελιάς στο τζάκι ή κόκκων σιταριού στη στάχτη. Το κάψιμό τους έδινε στοιχεία μαντέματος για την κατάσταση της υγείας των παρευρισκομένων κατά τη διάρκεια του νέου έτους κλπ.

Η γαλοπούλα, ως βασικό φαγητό την ημέρα της Πρωτοχρονιάς, ήρθε στην Ελλάδα από τη Βόρεια Ευρώπη. Οι κάτοικοι εκεί αρχικά μαγείρευαν μεγάλα πουλιά για το γιορτινό γεύμα. Προτιμούσαν τους φασιανούς, τις χήνες και τα παγόνια. Όταν όμως δοκίμασαν τη γαλοπούλα, την καθιέρωσαν ως το κατεξοχήν πρωτοχρονιάτικο γεύμα. Το έθιμο της γαλοπούλας έφτασε στην Ευρώπη από το Μεξικό το 1824 μ.Χ. Στην Ελλάδα παραδοσιακό φαγητό για την Πρωτοχρονιά ήταν το χοιρινό κρέας, όπως και για τα Χριστούγεννα.

Ο Αη-Βασίλης

Ανήμερα την Πρωτοχρονιά οι ορθόδοξοι χριστιανοί γιορτάζουν τη μνήμη του Αγίου Βασιλείου από την Καισάρεια. Βεβαίως, στις βιτρίνες των καταστημάτων επικρατεί ένας άλλος Άγιος, ο οποίος έρχεται από την παγωμένη Λαπωνία, γνωστός ως Santa Claus. Ο άγιος αυτός δεν έχει καμιά σχέση με τον δικό μας. Πρόκειται για τον Άγιο Νικόλαο.

Ο δικός μας Άγιος Βασίλειος έρχεται την ημέρα της Πρωτοχρονιάς από την Καισάρεια και είναι ο φιλάνθρωπος επίσκοπος, ένας από τους Τρεις Ιεράρχες, ενώ ο Santa Claus ήρθε από την Αμερική και ο σκοπός της ύπαρξής του ήταν να διαφημίσει γνωστό αναψυκτικό. Δημιουργός του, δε, υπήρξε ο Αμερικανός σκιτσογράφος Τόμας Ναστ, το 1862.

Η βασιλόπιτα

Η πίτα, που φτιάχνουμε την παραμονή της Πρωτοχρονιάς και κόβεται παρουσία όλων των μελών της οικογένειας, ή και άλλων συγγενών και φίλων, έχει τις ρίζες της στα αρχαία ελληνορωμαϊκά έθιμα. Στα Κρόνια (εορτή του θεού Κ(Χ)ρόνου, που λατρευόταν στην Ελλάδα) και στα Σατουρνάλια (saturnalia) της Ρώμης έφτιαχναν γλυκά και πίτες, μέσα στα οποία έβαζαν νομίσματα και σε όποιον τύχαινε το κομμάτι ήταν ο τυχερός της παρέας. 

Η ορθόδοξη παράδοση συνέδεσε το έθιμο με τη βασιλόπιτα και την ιστορία του Άγιου Βασιλείου, ο οποίος για να προστατεύσει την περιφέρειά του, την Καισάρεια της Καππαδοκίας, από επιδρομή αλλοφύλων, έκανε έρανο και μάζεψε χρυσά νομίσματα και άλλα τιμαλφή για να τα δώσει στους εχθρούς, ώστε να τους δελεάσει και να μη λεηλατήσουν την περιοχή του. Ο εχθρός, όμως, τελικά δεν κατόρθωσε να εισβάλει στην Καισάρεια και τα τιμαλφή έμειναν. Τότε, ο Μέγας Βασίλειος είπε να φτιάξουν μικρές πίτες - ψωμάκια, μέσα στις οποίες έβαζαν και ένα χρυσό νόμισμα, ή κάτι άλλο από όλα τα πολύτιμα πράγματα, που είχαν συγκεντρωθεί. Οι πίτες αυτές μοιράστηκαν σε όλους και ο καθένας κρατούσε ό,τι του τύχαινε.

Το έθιμο της βασιλόπιτας είναι πανελλαδικό και η καταγωγή της έχει ρίζες στην αρχαιότητα. Εορταστικούς άρτους για καλοτυχία παρασκευάζονταν κατά τη διάρκεια αρχαίων γιορτών. Επίσης, είναι γνωστές οι εξευμενιστικές προσφορές προς τους νεκρούς και τα πνεύματα.

Βασιλόπιτα παρασκευαζόταν σε όλη τη χώρα, με παραλλαγές. Στη Θεσσαλία, για παράδειγμα, έφτιαχναν πίτα με φύλλα. Μέσα έβαζαν λίγο κλήμα, τριφύλλι, καλαμπόκι, φασόλι, άχυρο.

«Κάθε κομμάτι είχε και από κάτι και αυτό που τύχαινε στον καθένα σήμαινε ότι θα έπρεπε να τον απασχολήσει ως καλλιέργεια το επόμενο έτος ή απλά ότι θα πήγαινε καλά η συγκεκριμένη σοδειά τη χρονιά αυτή» σημειώνει ο κ. Ευάγγελος Καραμανές, ερευνητής του Κέντρου Λαογραφίας της Ακαδημίας Αθηνών, και συνεχίζει:

«Στη Μικρά Ασία, όπου το πλαίσιο ήταν πιο αστικό, συνηθιζόταν το γλύκισμα ή το γλυκό ψωμί ζυμωμένο με διάφορα ζυμαρικά. Στη Μακεδονία και τη Θεσσαλία, όπου ο πληθυσμός ήταν πιο αγροτικός, έφτιαχναν τυρόπιτα ή κρεατόπιτα. Η πίτα ήταν το πιο συνηθισμένο φαγητό για τους ανθρώπους της περιοχής. Απλώς, στις γιορτές ήταν πιο πλούσιο γιατί έβαζαν μέσα κρέας κότας».

Με το κόψιμο της πίτας το μεσημέρι της Πρωτοχρονιάς, συνήθως από τον μεγαλύτερο της οικογένειας, η παράδοση της βασιλόπιτας ολοκληρωνόταν. Σήμερα συνεχίζει να αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι του πολιτισμού μας, ενώ η τελετή κοπή της μπορεί να συνεχιστεί καθ' όλη τη διάρκεια των πρώτων μηνών του χρόνου από σωματεία, ιδρύματα και οργανισμούς.

Newsroom ΔΟΛ, με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ

Δημοσίευση: 31 Δεκ. 2010, 10:03

Σάββατο, 25 Δεκεμβρίου 2010

Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου

Το Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου ιδρύθηκε με το Προεδρικό Διάταγμα 13/2000. Έχει ως έδρα του την Τρίπολη και αναπτύσσεται σε επίπεδο ολοκληρωμένων Σχολών στις πέντε πρωτεύουσες των Νομών της Περιφέρειας Πελοποννήσου. Η λειτουργία του Πανεπιστημίου εγκαινιάστηκε στις 20 Σεπτεμβρίου 2002 με την έναρξη λειτουργίας του Τμήματος Επιστήμης και Τεχνολογίας Υπολογιστών και του Τμήματος Επιστήμης και Τεχνολογίας Τηλεπικοινωνιών της Σχολής Θετικών Επιστημών και Τεχνολογίας.

Οικία Καρυωτάκη - Έδρα Πανεπιστημίου Πελοποννήσου
Οικία Καρυωτάκη - Έδρα Πανεπιστημίου Πελοποννήσου
Στόχος της ίδρυσης και λειτουργίας του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου είναι η δημιουργική συμβολή στην ανάπτυξη της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στην ελληνική περιφέρεια, με υψηλές ποιοτικές προδιαγραφές που να ανταποκρίνονται ως προς το περιεχόμενο των σπουδών, την έρευνα και τη διδασκαλία στις απαιτήσεις ενός σύγχρονου Πανεπιστημίου με εθνική, ευρωπαϊκή και διεθνή εμβέλεια.
Το Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου αναφέρεται στην Ελλάδα και στον Ελληνισμό, φιλοδοξώντας να αποκτήσει ισχυρούς δεσμούς με την ελληνική ομογένεια και να καταστεί ένας πόλος συνεργασίας και πνευματικής δημιουργίας για τους απανταχού Έλληνες.

Περισσότερες πληροφορίες στην ιστοσελίδα του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου

http://www.uop.gr/

Πέμπτη, 23 Δεκεμβρίου 2010

Το θρησκευτικό νόημα των Χριστουγέννων


Εκτός από την διασκέδαση και την απόλαυση των Χριστουγέννων, η γνώση του θρησκευτικού περιεχομένου των γιορτινών ημερών είναι ένα πολύ σημαντικό θέμα. Σε γενικές γραμμές, δεν υπάρχουν κάποιοι κανονισμοί ή συγκεκριμένες διαδικασίες που θα πρέπει να ακολουθηθούν για τον εορτασμό των Χριστουγέννων.
Παρόλα αυτά, υπάρχει ένας τεράστιος κατάλογος με έθιμα, τα οποία σχετίζονται με τα Χριστούγεννα και ποικίλουν από χώρα σε χώρα. Αρκετά έθιμα, όπως το Χριστουγεννιάτικο δέντρο και η ανταλλαγή δώρων, είναι δανεισμένα από τα πρώιμα ειδωλολατρικά θρησκευτικά σύμβολα.
Στις περισσότερες δυτικές χώρες, ο εορτασμός των Χριστουγέννων έχει τόσο θρησκευτικές όσο και κοσμικές όψεις. Λόγω της έλλειψης πληροφοριών, η χριστουγεννιάτικη τελετουργία έχει λάβει τη σημερινή της μορφή, δανειζόμενη στοιχεία από τις διάφορες παραδόσεις πολιτισμών. Παραδοσιακά, η εποχή των Χριστουγέννων ξεκινά με τη νηστεία από τις 15 Νοεμβρίου και συνεχίζεται μέχρι και την ημέρα των Χριστουγέννων. Οι ημέρες των εορτών τελειώνουν στις 6 Ιανουαρίου του νέου έτους, την ημέρα των Θεοφανείων.
Πριν από τα Χριστούγεννα
Κατά τη διάρκεια της περιόδου πριν από την ημέρα των Χριστουγέννων, οι Χριστιανοί προετοιμάζονται για τον εορτασμό της γέννησης του Ιησού στις 25 Δεκεμβρίου. Κάθε μια από τις τέσσερεις εβδομάδες συμβολίζει το διαφορετικό τρόπο με τον οποίο οι πιστοί αντιλαμβάνονται το Χριστιανισμό, μέσω της σάρκας, του αγίου πνεύματος, του θανάτου και της κρίσης του θανάτου του Ιησού. Η παράδοση του χριστουγεννιάτικου στεφανιού, το οποίο αποτελείται από τέσσερα κεριά καρφωμένα σε έναν κύκλο με κλαδιά λουλουδιών, προέρχεται από τους Γερμανούς λουθηρανούς, και έχει υιοθετηθεί από πολλές εκκλησίες και οικογένειες. Κατά το ξεκίνημα κάθε μιας από τις τέσσερεις εβδομάδες, οι χριστιανοί ανάβουν και από ένα κερί καθώς λένε μια προσευχή.

Παραμονή των Χριστουγέννων
Την παραμονή των Χριστουγέννων, οι εκκλησίες σε όλο τον κόσμο τελούν το Μεγάλο Απόδειπνο. Τα μεσάνυχτα, οι περισσότερες Καθολικές και Προτεσταντικές εκκλησίες διατηρούν ιδιαίτερες παραδόσεις με το άναμμα των κεριών. Η καθολική «Μεταμεσονύκτια λειτουργία των Χριστουγέννων» εισήχθη για πρώτη φορά από την Ρωμαιοκαθολική εκκλησία τον 5ο αιώνα. Οι λειτουργίες αυτές κάποιες φορές είναι ιδιαίτερα σοβαρές και κάποιες άλλες πιο ανάλαφρες, εξαρτώμενες πάντα από τον κάθε πολιτισμό. Αυτή τη μέρα, οι προσκυνητές μπαίνουν στην εκκλησία σκυμμένοι.
Η μεγάλη ημέρα
Στους ιερατικούς κανόνες των Χριστουγέννων έχουν επίσης ενσωματωθεί και κάποια στοιχεία αρχαίων ιεροτελεστιών, όπως το έθιμο των κούτσουρων που συμβολίζουν την νίκη του φωτός κατά του σκότους του χειμώνα. Ακόμα, στις ευρωπαϊκές οικογένειες παρατηρείται το έθιμο της καύσης του στεφανιού.
Η ανταλλαγή των δώρων
Οι χριστιανοί, κατά παράδοση, ανταλλάσουν δώρα ως ένδειξη ενθύμησης του δώρου του θεού προς την ανθρωπότητα. Επίσης, η ανταλλαγή δώρων συμβολίζει το αρχαίο ρωμαϊκό έθιμο της ανταλλαγής δώρων με σκοπό την καλοτυχία για το νέο έτος. Στις περισσότερες χώρες όπου γιορτάζονται τα Χριστούγεννα, ένα μυθικό πλάσμα παραδίδει δώρα στα παιδιά. Από τον 19ο αιώνα, ο Άγιος Βασίλης και άλλα μυθικές φιγούρες έχουν αποκτήσει τεράστια φήμη ως τα πιο ευγενικά, γενναιόδωρα και φιλεύσπλαχνα πλάσματα.

dimitris koykoyravas

Κυριακή, 19 Δεκεμβρίου 2010

Εγκαίνια σπηλαίου Κάψια

ΑΡΚΑΔΙΚΑ..................................
Τα εγκαίνια του σπηλαίου Κάψια θα πραγματοποιηθούν την Κυριακή 19 Δεκεμβρίου 2010 και ώρα 2.00 μ.μ. από τον Υπουργό Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων κ. Δημήτριο Ρέππα.

Οργάνωση: Δήμος Μαντινείας
Συνδιοργάνωση: ΤΕΔΚ Αρκαδίας, ΚΟΙΝΟΦΕΛΗΣ ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ Δ. ΜΑΝΤΙΝΕΙΑΣ, Τ.Δ. ΚΑΨΙΑ

Πέμπτη, 16 Δεκεμβρίου 2010

ΤΡΑΓΙΚΟ ΤΡΟΧΑΙΟ ΜΕ 5 ΘΥΜΑΤΑ ΣΤΗ ΚΑΛΑΜΑΤΑ..




Τραγικό δυστύχημα στην Καλαμάτα στην περιοχή του Αλμυρού έγινε τις Μεσημεριανές ώρες με πρωταγωνιστές 5 νέα κορίτσια. Τα άτυχα κορίτσια σύμφωνα με πληροφορίες είχαν πάι βόλτα με το αυτοκίνητο της μια εξ αυτών και στο γυρισμό στην περιοχή του Αλμυρού και συγκεκριμένα στην δύσκολη στροφή του βενζινάδικου έξω από το”Varadero cafe” ξέφυγαν από την πορεία τους για άγνωστο λόγο και προσέκρουσαν στην μάντρα του παρακείμενου σπιτιού με αποτέλεσμα να βρει το θάνατο το ένα κορίτσι ηλικίας περίπου 19 ετών, ένα άλλο να νοσηλεύετε σε κρίσιμη κατάσταση ενώ τα άλλα τρία έχουν ελαφρά τραύματα...Η υπόθεση έχει συγκλονίσει όλους του κατοικους και αναζητούν με τον προβληματισμό τους τα κύρια αίτια...


*από την εφημ.  'ΣΗΜΑΙΑ' Καθημερινή Ηλεκτρονική Εφημερίδα της Μεσσηνίας

Τετάρτη, 8 Δεκεμβρίου 2010

Ο Νικόλαος Δημ. Καβουρίνος από την Βλαχέρνα υποψήφιος για το Δ.Σ. του Οικονομικού Επιμελητηρίου Ελλάδος

Ενας δικός μας Αρκάς... 


Συνάδελφε Λογιστή-Φοροτεχνικέ,

 πριν ψηφίσεις στις εκλογές του Ο.Ε.Ε στις 12Δεκεμβρίου, σκέψου ότι: Το ΠΔ 340/98 στο άρθρο 12 αναφέρει ό,τι, «ο λογιστής φοροτεχνικός, οφείλει να επιδεικνύει την προσήκουσα επιμέλεια περί την εκτέλεση των εργασιών που του ανατίθενται, άλλως ευθύνεται έναντι του εντολέως του για τις κάθε είδους φορολογικές και λοιπές επιβαρύνσεις που προέκυψαν από υπαιτιότητα του».
Η Π.Ο.Φ.Ε.Ε είναι η μόνη από τις παρατάξεις που βάζει το ζήτημα αυτό και πασχίζει να καταργηθεί η διάταξη αυτή. διότι με την παράγραφο 3 του άρθρου 38 του ν. 2873/2000. όπως ισχύει πλέον, «η ευθύνη μας στην ακρίβεια και την ειλικρίνεια των δηλώσεων, που θα συνυπογράφουμε με τον πελάτη μας περιορίζεται μόνο, ως προς τη συμφωνία με τα φορολογικά και οικονομικά δεδομένα που προκύπτουν κατά τη μεταφορά τους από τα στοιχεία στα βιβλία και από τα βιβλία στις κατά περίπτωση δηλώσεις».

Να γιατί αυτές οι εκλογές στο Ο.Ε.Ε είναι καθοριστικές για το     
   ΠΑΡΟΝ &  το ΜΕΛΛΟΝ του Επαγγέλματος μας. 
            Για αυτό έλα μαζί μας. Ψηφίζοντας Π.Ο.Φ.Ε.-Ε.
                                             
                      ψ η φ ί ζ ε ι ς  τ η ν  δ ι κ ή  σ ο υ  π α ρ ά τ α ξ η
ΥΠΟΨΗΦΙΟΣ: ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΔΗΜ. ΚΑΒΟΥΡΙΝΟΣ

*από το: http://arkadiko.blogspot.com/2010/12/blog-post_08.html

Κυριακή, 5 Δεκεμβρίου 2010

Χάνει η Ελλάδα την πρωτιά στην παραγωγή μελιού;


ImageΤις σημαντικές απώλειες στην παραγωγή μελιού σημειώνει η βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Ευαγγελία Αμμανατίδου Πασχαλίδου με ερώτησή της στη Βουλή, ζητώντας από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και την κυβέρνηση να λάβει άμεσα μέτρα για την αποτελεσματική αντιμετώπισή του θέματος.
Σύμφωνα με τη βουλευτή, η παραγωγή μελιού στην Ελλάδα φτάνει τους 12.000 τόνους, ποσότητα που κατατάσσει τη χώρα μας στις αυτάρκεις ευρωπαϊκές χώρες, μαζί με τη Γαλλία και την Ισπανία.
Η Ελλάδα διαθέτει αναλογικά τον μεγαλύτερο αριθμό μελισσοκόμων και βρίσκεται ένα βήμα μπροστά από την υπόλοιπη ΕΕ, αφού έχει ήδη προσδιορίσει τα ποιοτικά χαρακτηριστικά σε 8 είδη αμιγών κατηγοριών μελιού (ανθόμελο, πευκόμελο, θυμαρίσιο, πορτοκαλιάς κ.λπ.). Όμως για διάφορες αιτίες, τα τελευταία χρόνια καταγράφεται αισθητή μείωση στην παραγωγή μελιού, ενώ και σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης έχει σημάνει συναγερμός για το θέμα της εξαφάνισης των μελισσών και αποφασίζονται μέτρα σε κεντρικό πλέον επίπεδο.
Ένα από τα σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζει η μελισσοκομία στη χώρας μας είναι η ασθένεια Nozema ceranae, καθώς εξαιτίας της εξοντώνονται ολόκληρα μελισσοσμήνη, ενώ η αντιμετώπισή της κρίνεται ως εξαιρετικά δύσκολη.
Η Nozema ceranae εμφανίστηκε τον περασμένο Ιούνιο στην περιοχή του Νομού Χανίων και αυτή την εποχή σημειώνεται έξαρση, ενώ είναι χαρακτηριστικό ότι υπάρχουν μελισσοκομεία στα οποία έχει θανατωθεί πάνω από το 50% των μελισσών.
Για την εν λόγω ασθένεια δεν υπάρχει εγκεκριμένο φάρμακο. Η Ε.Ε. απαγορεύει τη χρήση αντιβιοτικών στην κυψέλη, ενώ οι φαρμακευτικές εταιρείες δεν θεωρούν φαίνεται τη μελισσοκομία προσοδοφόρο πεδίο, έτσι ώστε να στραφούν στην έρευνα-παραγωγή φαρμάκων.
Οι  μεγάλες καταστροφές και η ολική εξαφάνιση μελισσοσμηνών που καταγράφονται έχει φέρει σε αδιέξοδο τους μελισσοκόμους, ενώ ο ΕΛΓΑ αποζημιώνει μόνο ζημιές που προέρχονται από την Nozema apis και όχι την Nozema ceranae.
Επειδή, η μελισσοκομία αποτελεί δυναμικό κλάδο με εξαιρετικές εξαγωγικές δυνατότητες, ερωτάται ο υπουργός:
- Γνωρίζει το μέγεθος των απωλειών στην παραγωγή μελιού και τι προτίθεται να κάνει άμεσα για την αποτελεσματική αντιμετώπισή του;
- Θα συμπεριληφθεί άμεσα στον νέο κανονισμό του ΕΛΓΑ και η Nozema ceranae με αναδρομική ισχύ;